Sijainen
De Finse filmmaker Antii Peippo begon zijn carrière als beeldend kunstenaar. Hij legde zich met name toe op de schilderkunst. Aan het einde van de jaren zestig ging hij naar Parijs, waar hij als filmmaker studeerde aan L'Institut des Arts Industriels. Terug in Finland was hij werkzaam als cameraman bij een groot aantal films van Risti Jarva, die alom wordt beschouwd als een van de belangrijkste Finse filmmakers uit de jaren zestig en zeventig. SIJAINEN is Peippo's filmische testament. Geconfronteerd met het laatste stadium van kanker, rekent hij in deze film af met de demonen uit zijn verleden. Ondanks het persoonlijke karakter van zijn film, slaagt hij er toch in om zijn eigen verleden te plaatsen in de geschiedenis van zijn tijd. De betekenis van de geschiedenis was een van de centrale thema's in zijn werk. Voortdurend zocht hij naar manieren om de stemmen van het verleden te doen herklinken in het heden.