Hang the DJ
‘Uiteindelijk zijn dj‘s slechts jongens die muziek van anderen draaien.‘ In de muziekdocumentaire HANG THE DJ wordt deze uitspraak veelvuldig weerlegd. Dj‘s zijn de popsterren van tegenwoordig, roept ook een andere voorbijganger. Met vingervlugge, mysterieuze bewegingen beroeren ze het vinyl om een zo effectief mogelijke dance-mix uit de luidsprekers te laten knallen. Het publiek laat zich graag massaal opzwepen door deze koningen achter hun draaitafels. Dj‘s zijn cool. Natgezwete meisjes met te laag uitgesneden decolletés prijzen hun kwaliteiten, glunderende jongens spreken hun bewondering uit. De debuterende filmmakers en broers Marco en Mauro La Villa reisden de hele wereld en vele feesten af om gerenommeerde dj‘s als Dimitri, Cut Killer en Junior Vasquez aan het woord te laten over het scratchen, hun voorbeeldfunctie voor jongeren, en de vergankelijkheid van roem en fortuin. Velen verlenen tegenwoordig hun diensten aan topartiesten als Madonna en Janet Jackson, maar bij sommigen stroomt het underground-gevoel nog steeds door de aderen.