Heaven Adores You
“Ik zal nooit een grote rockster zijn. Niet dat ik dat probeer te ontlopen. Maar ik ben niet de juiste persoon om groots en bekend te zijn,” zegt singer-songwriter Elliot Smith in een televisie-interview. Misschien had hij gelijk, lijkt deze documentaire te zeggen. Ruim anderhalf uur lang vertellen vrienden, familie en collega’s uit de muziekwereld over wie Elliot was, voor hij bekendheid kreeg met zijn soundtrack voor de film , hoe het leven daarna verliep en wat het met hem deed. Na het succes met de band Heatmiser in Portland, vertrok Smith naar New York, waar hij dan toch die grote rockster werd. In 2003 werd hij dood gevonden in zijn appartement in Los Angeles. Interviews worden afgewisseld met verstilde, poëtische beelden van straten, gebouwen, wegen en natuur: een meditatieve serie van steden in vogelvlucht, eindeloze rijen groene boomtoppen en close-ups in industriële omgevingen, begeleid door de folk-punkmuziek van Elliot Smith en zijn zachte, kwetsbare zangstem. Die kwetsbaarheid blijkt ook zijn kracht. Hij was er enorm geliefd om. De mensen om hem heen, blijkt in de film, hadden hem ieder voor zich in hun hart gesloten. Elliot zingt ze aan het einde toe: “Het enige wat ik nu wil, is geluk voor jou en mij.”