Una nave per tornare
Het poppenspel in Sicilië kent een lange traditie van verhalenvertellers, die aan de hand van Homerische en Karolingische verhalen het publiek over hun leven na laten denken. Tegenwoordig wordt de kunst nog maar door een handjevol mensen beoefend. In Palermo heeft Vincente Argento het theater van zijn vader nieuw leven ingeblazen, in de hoop de jeugd kennis te laten maken met de rijkdom van de verhalen. ‘Zonder open ogen, een luisterend oor en een bonzend hart hebben je bezigheden geen toekomst,‘ legt hij zijn passie uit. Hij hoopt vurig dat de traditie van orale overlevering weer wordt voortgezet. Toch pleit hij voor verandering, in de algemene zin: ‘Het monster is hij die wil dat alles hetzelfde blijft, dat de rijken rijk blijven en de armen slaven.‘ Reizen maakt wijs, naar verre oorden of dichtbij in de fantasie. Niet voor niets is in zijn houten pop Odysseus Argento‘s gezicht te herkennen.