The Cinema Travellers
Liefdevolle, melancholische ode aan een uitstervend fenomeen in ruraal India: de reizende bioscoop. De enorme projector is al ontelbare keren gerepareerd door de vindingrijke operateur. De grote tent en het witte doek hebben betere tijden gekend. De roestige vrachtwagen die het geheel vervoert, maakt het niet lang meer. En zelfs in verafgelegen dorpen is concurrentie van de televisie. Het weerhoudt de crew, een man of vijf, er niet van om stug door te gaan. Niettemin dringt de moderne techniek zich op. Is de harde schijf de redding van de reizende bioscoop? Fraaie, zorgvuldig gefilmde observaties van de perikelen in en rondom de bioscoop – de tent wordt steeds weer ergens anders omhoog gehesen – worden afgewisseld met overpeinzingen van de bejaarde operateur in zijn werkplaats. Met een dromerige blik vertelt hij over zijn liefde voor de cinema. Ondertussen streelt de camera de stoffige filmblikken of de zelfgebouwde projector. De tijd staat er letterlijk stil, de vergankelijkheid is tastbaar.