Uprising: Hip Hop & The LA Riots
Twintig jaar nadat de Rodney King-rellen heel Los Angeles op zijn kop zetten, laat regisseur Ford zien hoe groot de rol van hiphop was bij het voorspellen en aanzwengelen van deze gewelddadige rassenrellen. Rapper KRS One: "Rodney King was de bevestiging van alles waarover we rapten sinds de zeventiger jaren." Het moest wel fout gaan. De film opent met beelden van Rodney King zelf. Voor het eerst sinds jaren bezoekt hij de plek waar hij in elkaar werd geslagen door vier blanke politiemannen, die later werden vrijgesproken van mishandeling. Deze uitspraak bleek het startsein voor de historische rellen. Zonder sentimenteel te worden vertelt King zijn verhaal. En zo kreeg Ford nog veel meer betrokkenen voor de camera. Politiemensen, journalisten, slachtoffers, rellers en rappers als Ice T en Nas, allemaal komen ze aan het woord om de historische en uiterst geweldadige gebeurtenis te duiden. Mede dankzij de afwisseling met grote hoeveelheden zorgvuldig gekozen archiefmateriaal, maakt Ford inzichtelijk waarom zoveel mensen in L.A. er voor kozen in opstand te komen tegen ongelijkheid en politiemisbruik. Ook al moesten ze daarvoor zelf minstens zoveel geweld toepassen als ze hun onderdrukkers verweten. Geweld waarvan ook veel buitenstaanders het slachtoffer werden.