Mozart 1991
1991 Was het internationale Mozart jaar. Terwijl zijn overlijden overal ter wereld herdacht werd, woedde in Kroatië een bloedige oorlog. Deze twee gegevens worden hier in een film samengevoegd. Dat levert een combinatie op van prachtige muziek met verschrikkelijke oorlogsbeelden. De beelden en de muziek versterken elkaar. De beelden zien er soms prachtig uit, zeker met de muziek, maar het blijft ondertussen natuurlijk wel oorlog. De gesproken teksten komen uit een Mozart-biografie en zijn eveneens bijzonder toepasselijk. Mozart stierf arm en anoniem, en dat is voor de vele oorlogsslachtoffers niet anders.