The Man in Black
Portret van drie scheidsrechters in het amateurvoetbal en de passie die zij koesteren voor hun hobby. We horen wat ze tegen de spelers zeggen en krijgen zo een indruk van het werk dat normaal gesproken buiten beeld blijft. De mannen kwijten zich met hart en ziel van hun taak, blijven beleefd en proberen een balans te vinden tussen orde en chaos, maar hun inzet krijgt niet altijd de waardering waarop zij hopen. De agressie van de voetballers en hun begeleiders langs de lijn tegen de 'dertiende man' vergen veel incasseringsvermogen. Het respectloze gedrag in en om het veld dwingt de drie arbiters om zich opnieuw te bezinnen op begrippen als verantwoordelijkheid, autoriteit en respect. Dat doen ze tijdens hun dagelijks leven, bijvoorbeeld als predikant of ex-marinier, maar ook tijdens de gesprekken met de rapporteurs van de KNVB of de scheidsrechtertrainingen. In openhartige interviews vertellen ze over hun ervaringen op het veld. Het contrast tussen de geborgenheid van hun thuissituatie en de respectloze situatie op het veld is typerend voor de spagaat waarin deze mannen zich in toenemende mate bevinden: fluiten uit liefde voor het spel, maar met het risico slachtoffer te worden van bedreiging en geweld.