We Will Not Fade Away
In de Oekraïense Donbas-regio leven de inwoners al sinds 2014 met oorlog. Vooral jongeren zijn de pineut: ze leiden een onzeker, uitzichtloos bestaan op het toch al weinig opwindende platteland, waar een toekomst als mijnwerker onvermijdelijk lijkt.
De camera volgt de tieners Andriy, Ruslan, Ilya, Lisa en Lera in 2019, tijdens goudomrande zomerdagen die worden gevuld met zwemmen in het meer, sleutelen aan motoren, oefenen voor theatervoorstellingen of helpen in de tuin. De melancholische opnamen worden telkens wreed onderbroken door de rauwe werkelijkheid aan het front, om de hoek van hun huis: het geratel van artillerie, bomontploffingen in de verte, de vondst van een rakethuls tijdens een vredige boswandeling.
Een uitnodiging voor een beklimming in de Himalaya doet de hoop opleven, en de vijf storten zich elk in een fanatiek trainingsprogramma om in conditie te komen. Intussen vertellen ze over hun dromen en plannen voor de toekomst, vastbesloten om iets van het leven te maken als de oorlog, die al hun halve jeugd heeft afgenomen, eindelijk eens voorbij is.