La Isla - Archives of a Tragedy
Twee jaar geleden, in Guatemala Stad, kwam bij een explosie in een gebouw het archief van de staatspolitie boven water. Daarmee kon een onderzoek worden gestart naar de verborgen geschiedenis van het Latijns-Amerikaanse land sinds de militaire coup van 1954 tot het einde van de burgeroorlog in 1996. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd met de circa 45 duizend vermiste personen? In deze ingetogen film werken jonge Guatemalteken met witte handschoenen en mondkapjes zich een weg door het archiefmateriaal. De door de VS gesteunde dictatuur had een uitgebreid eliminatieprogramma tegen de oppositie opgezet, compleet met doodseskaders. Nabestaanden van spoorloos verdwenen 'revolutionairen' en 'communisten' bestuderen documenten die het lot van de familieleden onthullen. Duizenden mensen blijken anoniem op een begraafplaats te zijn gedumpt. Gruwelijke foto's van verminkte lijken duiken op. In rapporten staan de voltages genoteerd die bij martelingen werden gebruikt. Bij verhoren bracht de politie wonden aan op voetzolen, waarna de verdachten door een spoor van zout moesten lopen. Een filmpje laat zien hoe jonge 'subversieve elementen' in een kuil onder de grond verdwijnen. De nabestaanden tonen zich eerder verdrietig dan verbitterd. Ze zijn opgelucht dat er eindelijk duidelijkheid is. Op kalme toon vertellen ze over de aan het licht gekomen feiten.