Eks-potstjmejster iez aktsjie
De film EKS-POTSTJMEJSTER IEZ AKTSJIE gaat over het leven van oorlogs- en arbeidsveteraan Anvarbek Omarov. Hij heeft vele dramatische ervaringen gehad in zijn lange leven. Hij leeft nu in Akchi, honderdvijftig km van hoofdstad Alma-Ata. Anvarbek kan zich zijn ouders niet herinneren: zij zijn de hongerdood gestorven als gevolg van Stalins collectivisatie-plannen. "Ik ben een zoon van Stalin en Kroepskaja," zegt Anvarbek. Sindsdien zijn vele jaren verstreken. Toen hij nog een baby van twee jaar was namen familieleden hem van de borst van zijn dode moeder en brachten hem naar een kindertehuis. Als tiener raakte hij zwaar gewond aan het front bij Leningrad en werd invalide. Na de oorlog werkte hij eerst in de wegenbouw en legde hij verbindingslijnen in zijn dorp. Later werkte hij als chauffeur, arbeider, herder en als directeur van een postkantoor. "Ik begrijp het leven op het platteland," verklaart Anvarbek. Dan vertelt hij over zijn levenservaringen. Tijdens de opnamen voor deze film vond de staatsgreep van augustus plaats. In de film wordt een samenvatting gegeven van de ongelofelijk wrede maatschappelijke experimenten in de voormalige Sovjetunie.