Matamata & Pilipili
Een Belgische missionaris en filmliefhebber maakte in de jaren vijftig een serie films rond de komische personages Matamata en Pilipili. Dit duo werd het Afrikaanse antwoord op Stan Laurel en Oliver Hardy, tot verrukking van het Congolese bioscooppubliek. Toch werden de films nooit buiten haar grenzen vertoond. Toen het land in 1960 de onafhankelijkheid kreeg en van Congo in Zaïre veranderde, raakten de films in vergetelheid. De Belgische filmmaker Tristan Bourlard hervond de oorspronkelijke negatieven van de Matamata en Pilipili films onlangs in België. Bijna vijftig jaar na hun schepping bracht Bourland de figuren terug op het scherm. Zijn documentaire vertelt het wonderlijke verhaal van een aantal vergeten juweeltjes.