The Man from Mo’Wax
Dj op zijn veertiende, labelbaas op zijn achttiende en miljonair op z’n eenentwintigste – welkom in de wereld van James Lavelle (1974), oprichter van het succesvolle dance en triphoplabel Mo’Wax en ontdekker van veel muzikale talenten, van dj Krush tot dj Shadow, wiens debuutalbum Endtroducing in 1996 zowel artistiek als commercieel uiterst succesvol was. Lavelle en dj Shadow werkten vervolgens samen in het project UNKLE dat al even succesvol was. Daarna eisten ruzie, drugs, relatieperikelen, het opdrogen van creativiteit, arrogantie en narcisme hun tol: Lavelles loopbaan bereikte al snel een dieptepunt. Heel langzaam krabbelde hij weer op om terug te keren in een muziekindustrie die er heel anders uitzag dan twintig jaar eerder. Debuterend regisseur Matthew Jones kreeg toegang tot de persoonlijke video’s van zowel Lavelle als dj Shadow, met wie de opvliegende en rusteloze Lavelle knetterende ruzie kreeg, en verweefde deze op wervelende wijze met ander fascinerend archiefmateriaal en openhartige interviews met artiesten die met Lavelle samenwerkten, onder wie Radiohead-zanger Thom Yorke, Josh Homme en Grandmaster Flash.