The Last Fight
Marloes Coenen is midden dertig als ze besluit om haar bokshandschoenen aan de wilgen te hangen. Met haar coach Martijn de Jong en partner Roemer Trompert stippelt ze de eindfase van haar indrukwekkende loopbaan als MMA (mixed martial arts)-vechter uit. Regisseur Victor Vroegindeweij volgt haar gedurende die maanden. In zijn kenmerkende stijl, waarin hij ruimte en intimiteit – het grote geheel en het onverwachte detail – verbindt, toont hij Coenens inspanningen als de laatste adembenemende meters voor de finale. Wacht haar daar triomf of teleurstelling? Hoe groot zijn de offers die ze moet brengen, hoeveel kan haar lichaam aan? En wat gaat er schuil achter dat fijn getekende, intense gezicht? De beslotenheid van de trainingssessies, waar ze zenuwen, pijn en twijfel kan tonen, contrasteert met haar publieke optredens in de kooi: strak ingevlochten haar, glimmend wasbordje en adrenaline-rush. Terwijl het trappen, stoten, worstelen, ontwijken en incasseren tot een choreografie wordt, reflecteert de voice-over op de vraag wat de essentie van het vechten is.