The Art of Flight
Het Sudanese leger doodt dagelijks tussen de 250 en 300 dorpelingen. Milities van oorlogsmisdadigers ontvoeren vrouwen en kinderen en maken slaven van ze. De burgeroorlog in Sudan is een van de langst lopende conflicten in de moderne geschiedenis - hij is zijn 22e jaar ingegaan - kostte het leven aan twee miljoen mensen en dwong vier miljoen hun vaderland te ontvluchten en hun toevlucht elders in de wereld te zoeken. Deze afschuwelijk cijfers verbijsterden een jonge Amerikaanse journalist die een intrigerend verhaal zocht om de wereld te verbeteren. Als centrale figuur en verteller van de film noemt hij Sudan 'de hel op aarde', terwijl Osama Bin Laden het zijn 'thuis' noemt. Via het persoonlijke verhaal van de journalist/filmmaker volgen we het tragische leven van enkele Sudanese vluchtelingen en hulpverleners met een basis in Egypte. Met een zekere dosis zelfspot en een kritische kijk op het internationale systeem van hulpverlening geeft de filmmaker uiting aan zijn innerlijke conflict bij het bepalen van de grens tussen wat een mens en wat een professionele journalist is. In een mengeling van zwart-wit- en kleurenbeelden, versnelde beelden en slow motion, archiefbeelden, een flitsende montage en mooie verheffende, spirituele muziek, worden verschillende menselijke verhalen vervat in één film, die belangrijke vragen oproept over leven en dood, leed en offers.