Red Card
Op de Comoren traint het nationaal vrouwenbasketbalteam voor de Jeux des îles de l'océan Indien. Dat toernooi tussen diverse archipels in de Indische Oceaan was eerder het toneel van politieke spanningen: in 2015 besluiten deelnemers uit het nog altijd Franse eiland Mayotte een Franse vlag te dragen, waarna de sporters van de drie andere, wél onafhankelijke eilanden woedend opstappen.
Dit jaar moet het team de eer van de Comoren hooghouden, dus krijgt het patriottische peptalks van hun coach. Met losjes gefilmde scènes volgt de camera drie van de spelers. Oulouhou wisselt de trainingen af met de zorg voor haar kinderen en haar baan als serveerster, Hassanati is naast basketballer ook voetbalcoach en veiligheidsbeambte en Razia bouwt haar eigen huis.
In muziekfragmenten en voice-over wordt de achtergrond van de door corruptie, armoede en werkloosheid geteisterde eilanden geschetst, zoals de verleiding om de oversteek naar Frans territorium te maken. Maar ondanks verlies of tegenslag “moet de bal van het leven in het spel blijven”, aldus de oud-bondscoach, en deze vrijgevochten Comoorse vrouwen laten zien hoe je dat doet.