Money, Freedom, a Story of CFA Franc
Hoewel de voormalige Franse koloniën in Centraal- en West-Afrika al sinds 1960 onafhankelijk zijn, gebruiken de meeste van die landen nog altijd de munteenheid van de voormalige onderdrukker: de CFA-frank. Destijds was de munt in waarde gekoppeld aan de Franse frank, en bepaalde de Nationale Bank in Parijs het monetair beleid. Inmiddels is de munt gelieerd aan de euro. De koppeling aan de Europese munteenheid is van grote invloed op het moneteaire beleid van de CFA-landen. En zo wordt de waarde van deze valuta door politieke besluiten elders bepaald, in plaats van door de binnenlandse economie.
De geschiedenis van de monetaire kolonisatie wordt verteld aan de hand van interviews met hoofdrolspelers en directe getuigen van de geschiedenis van de CFA-frank, aangevuld met uitgebreid archiefmateriaal. Dit wordt afgewisseld met dromerige beelden van landschappen en historische voorwerpen, waarbij de filmmaakster in een voice-over reflecteert op de symboliek van monetaire soevereiniteit. Sinds 2017 staat de Franse CFA weer ter discussie, dankzij een nieuwe generatie die graag de volgende fase van dekolonisatie en emancipatie ziet aanbreken.