Dad and Me
We kijken er niet vreemd meer van op: documentairemakers die hun hele hebben en houden voor de camera tentoonspreiden. Debuterend filmmaakster Linda Västrik gaat in PAPPA OCH JAG echter nog een stap verder dan we gewend zijn. De film lijkt in eerste instantie een egodocumentaire over een niet ongebruikelijk onderwerp: de regisseuse gaat op zoek naar haar vader, die zij niet meer heeft gezien sinds haar ouders zo‘n vijfentwintig jaar geleden uit elkaar gingen. Al snel wordt duidelijk waarom: vader betwist zijn (biologische) vaderschap. Voor het oog van de camera dwingt zijn dochter hem tot een DNA-test. Zonder blijk te geven van gevoelens van schaamte of terughoudendheid registreert zij vervolgens de pijnlijke gevolgen van haar dwangmatige behoefte aan zekerheid. Maar haar verwijten aan haar ouders worden door hen net zo hard weer teruggespeeld. Linda Västrik (1972) studeerde aan het ICP in New York, het Chicago Art Institute en de Filmacademie in Stockholm. PAPPA OCH JAG is haar eerste film.