Direct Action
Zo’n 150 krakers, anarchisten en boeren wonen in de Franse activistische gemeenschap ZAD (Zone À Défendre) in Notre-Dame-des-Landes. Hier streden ze met succes tegen de bouw van een vliegveld en pleiten al jaren voor een nieuwe ecologische revolutie, die ze zelf elke dag in de praktijk brengen.
De Franse regering bestempelde de zelfvoorzienende groep als ‘eco-terroristen’ en probeerde het terrein in 2012 met geweld te evacueren. Nog steeds hebben ze te maken met bruut politieoptreden tijdens hun protesten tegen de privatisering van waterreservoirs.
Guillaume Cailleau en Ben Russell filmden de groep twee jaar lang van binnenuit. Met een geweldig gevoel voor kadrering zijn alledaagse gebeurtenissen ongehaast en minutieus vastgelegd in 41 lange takes, vaak beginnend met de handen: het zagen van hout, het kneden van deeg, het ploegen van het land, het slijpen van een kettingzaag, het bakken van crêpes. Een van de bewoners vat in gesprek met journalisten hun geleefde ideeën over ‘direct action’ samen: “We worden niet langer verpletterd door eco-angst. Het is mogelijk de macht om te handelen terug te winnen.”