Lettre de Sibérie
Een van de eerste films van de Franse uitvinder van het cinematografische essay. Verslag van een reis naar de Sovjet-Unie, waarin Marker op losse en soms zelfs humoristische wijze het Siberië van 1957 portretteert als een landschap tussen de Middeleeuwen en de 21ste eeuw in, een land van contrasten, grote gevoelens en rauwe, aardse poëzie. Met behulp van diverse filmische bronnen, foto‘s, cartoons, televisiejournaals en landschapstaferelen in kleur, zwartwit en sepia vertelt hij de geschiedenis van Siberië op associatieve wijze. Van de westernachtige goudzoekersverhalen via de holenmensen in de oertijd tot de ruimtevaartindustrie van de Sovjet-Unie en weer terug. Hij laat elk beeld een aantal keren zien: één keer om de Sovjet-Unie te bekritiseren, één keer om haar te bejubelen, en vervolgens nog een keer ‘zoals het is‘. Waarmee hij aantoont dat niets simpelweg is zoals het is.