Road Scholar
Andrei Codrescu is een succesvol schrijver, dichter en radiocommentator. Hij heeft de eerste helft van zijn leven in Roemenië gewoond, de andere in de Verenigde Staten, en worstelt met zijn culturele identiteit. Hij beleeft een ongewone mid-life crisis. Om zijn metamorfose tot 'homo americanus' te voltooien ondergaat hij het heilige Amerikaanse ritueel van 'the road trip'. Hij moest daarvoor eerst even een obstakel overwinnen: het rijbewijs. Met dat document eenmaal in zijn bezit, gaat hij vanuit zijn woonplaats New Orleans de weg op in zijn droomauto, een lichtrode 1968 Cadillac convertible. In iets minder dan zes weken rijdt hij vervolgens 4500 mijl dwars door Amerika, over highways en achterafweggetjes. Hij bezoekt plaatsen en vrienden uit het begin van zijn immigrantenbestaan en gaat naar gebieden waar hij nog nooit is geweest. Via onder meer New York, Detroit, Chicago, Denver, Santa Fé en Las Vegas komt hij uiteindelijk in San Francisco aan en heeft dan kennis gemaakt met de meest uiteenlopende mensen.