Every Child is Born a Poet: The Life & Work of Piri Thomas
De in 1928 in New York geboren dichter, schrijver en activist Piri Thomas, van afro- Puertoricaans-Cubaanse afkomst, speelt met verve zichzelf in een documentaire over zijn opmerkelijke leven en werk. Thomas groeide op in het getto, zocht zijn heil bij de marine, raakte verslaafd aan heroïne en werd na een roofoverval gevangen gezet. In de gevangenis ontdekte de angry young man zijn schrijftalent. In 1967 verscheen zijn beroemd geworden roman Down these mean streets. Nu, na drie huwelijken, zes kinderen en vijf kleinkinderen, draagt de energieke grijsaard als een volleerde rapper zijn gedichten voor. Regisseur Jonathan Robinson mixte alle genres, van kindervertelling tot historisch materiaal en voordracht door elkaar om het opmerkelijke leven in beeld te brengen. Het resultaat is een vlot gemonteerde film, die de boodschap van Thomas wijd uitdraagt: geen mens in deze wereld is verloren. Want in ieder kind schuilt iemand met zeggingskracht, zo niet een dichter.