The Pearl of Africa
In Oeganda werd in 2014 een antihomowet ingevoerd; homoseksuelen riskeren levenslang en zelfs executie. In massale demonstraties keerden burgers zich fel tegen andersgeaardheid. Voor Cleopatra Kambugu is haar geboorteland – dat door Winston Churchill ooit ‘’ werd genoemd vanwege de schitterende diversiteit – dan ook een gevaarlijke plek: ze is geboren als man, maar bezig vrouw te worden. Met de steun van een deel van haar familie en haar vriend Nelson, onderneemt ze de fysiek en emotioneel ingrijpende reis naar een ander lichaam. De filmmaker volgt de immer (blij)moedige Cleo en haar toegewijde levensgezel op deze tocht en legt daarbij de bijzondere relatie tussen de twee bloot, evenals hun innerlijke strijd. De reis is doorsneden met een aantal verontrustende journaalfragmenten rond de invoering van de wet, dreigende animaties van de filmmaker en met door muziek geromantiseerde, speelfilmachtige segmenten die de schoonheid van de liefde tussen Cleo en Nelson onderstrepen.