Chris the Swiss
Tijdens de Joegoslavische oorlog wordt in Kroatië het lichaam van de Zwitserse oorlogsverslaggever Christian Würtenberg aangetroffen. De omstandigheden van zijn dood zijn curieus: hij is gewurgd en draagt het uniform van een militie van internationale vrijwilligers die strijdt tegen het Servische leger. Filmmaker Anja Kofmel is op dat moment tien jaar oud en vol bewondering voor haar dappere neef. Twintig jaar na zijn dood besluit ze uit te zoeken wat er is gebeurd.
In Zagreb ontmoet ze ooggetuigen van de oorlog en spreekt ze oud-collega’s van Chris, terwijl ze in voice-over haar eigen herinneringen vertelt. Onheilspellende zwart-witanimaties verbeelden de emoties en indrukken die Chris in zijn zakboekje optekende en worden afgewisseld met archiefbeelden uit nieuwsreportages ten tijde van het conflict. Wilde Chris niet langer machteloos toekijken en koos hij daarom voor de militie? Of was zijn transformatie tot huursoldaat bedoeld voor een verslag van binnenuit? Naast de true-crime-achtige zoektocht naar de toedracht van zijn moord, geeft deze boeiende film een interessant beeld van de oorlogsjournalistiek. Hoe lang blijf je objectief toeschouwer? En wanneer moet je vertrekken?