How to Invent Reality
De Deense regisseur Jon Bang Carlsen maakt documentaires die op de grens van fictie en werkelijkheid balanceren. In How to Invent Reality licht hij de totstandkoming van zijn film It's Now or Never toe. Hij is van mening dat een documentairemaker niet alleen maar hoeft te registreren wat hij ziet, maar dat hij de werkelijkheid als het ware ook uit kan vinden. Jon Bang Carlsen vergelijkt de camera met een oog dat alles registreert, maar zelf niet kan zien. De filmmaker maakt met behulp van datgene wat het camera-oog heeft vastgelegd, vervolgens de realiteit zichtbaar. De werkelijkheid zoals die zich voordoet, kan dan te beperkt zijn. It's Now or Never, een film over de zoektocht van de vrijgezel Jimmy naar een vrouw, bevat daarom ook geënsceneerde scenes. De twee mannen die in de film als vrienden worden gepresenteerd, hadden elkaar in werkelijkheid bijvoorbeeld nog nooit gezien.