Hoffenheim
Hoffenheim is een Duits dorpje met amper drieduizend inwoners. Het is ook de zetel van een voetbalclub, ondersteund door ondernemer Dietmar Hopp, die fortuin maakte met het softwarebedrijf SAPP en als motto voert: "Ein Mann, ein Dorff, ein Plan." Dat plan is op z'n minst ambitieus te noemen. Begin 2007 monstert hij met het clubmanagement een armetierig akkerveldje, waar een stadion moet verrijzen dat tien keer de complete dorpsbevolking kan herbergen. TSG 1899 Hoffenheim moet dan ook het uithangbord worden van de gehele regio Baden. Dat de club meer kapitaal dan traditie heeft, is voor Hopp, die zelf ooit de blauwe clubkleuren verdedigde, geen probleem. Volgens de \i fly-on-the-wall\i0 -methode wordt Hoffenheim gedurende anderhalf jaar gevolgd: van de arrogante clubpresident, die op een presentatie voor dorpsbewoners de formule van het nieuwe stadion samenvat in de slogan "worst, bier en goals", tot de oude en nieuwe supporters. Met een ploeg vol dure aankopen uit alle mogelijke windstreken slaagt de trots van de regio erin via een dubbele promotie de Bundesliga te bereiken. Terwijl de marketingmensen het product Hoffenheim strategisch in de markt zetten, vraagt een eenvoudige supporter zich af wat de prijs van het succes is. Clubliefde is niet te koop, stelt hij vast, maar bij de oplevering van het nieuwe stadion valt hij wel even stil.