Barbaric Land
"Elk tijdperk heeft zijn eigen fascisme." is de nieuwste film in het militante oeuvre van kunstenaarspaar Yervant Gianikian en Angela Ricci-Lucchi: een reis door de geschiedenis om het huidige tijdsgewricht beter te kunnen begrijpen. Uit privé-archieven en collecties van anonieme verzamelaars duikelden ze beelden op van het Italiaanse imperialisme in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Een bezoek van Mussolini aan Libië, militaire parades in Italiaanse steden, de Italiaanse inval in het 'primitieve en barbaarse' Ethiopië. Een Europeaan die een jonge Afrikaanse vrouw voor de camera haar borsten laat tonen; de verdroogde kadavers van mensen en vee; slachtoffers van een gasaanval tijdens de kolonisatieoorlog. Het zijn pijnlijke, gruwelijke, verontrustende beelden, die door Gianikian en Ricci-Lucchi worden samengesmeed tot een hallucinerende trip. De vaak door de tijd aangetaste filmfragmenten en foto’s worden vertraagd, ingekleurd, opnieuw gefotografeerd, voorzien van muziek of begeleid door half gesproken, half gezongen commentaar. Door de aandacht te verleggen naar de materiële aspecten van het fotografische en cinematografische beeld, werpen de makers vragen op over de rol ervan: stille getuige, medeplichtige of werktuig van heerszucht, racisme, geweldsverheerlijking en demagogie?