Meanders
De Guaviare-rivier meandert kilometers lang door Centraal- en Oost-Colombia. Langs haar oevers liggen dichtbeboste gebieden, landbouwgronden en dorpen, waar de oorspronkelijke indiaanse bevolking en de later gearriveerde kolonisten samenleven. Deze film volgt de loop van de rivier, en legt het dagelijks leven in de dorpen vast. Bewoners vertellen hoe zij hun bestaan opbouwen en geven hun visie op de toekomst van het land. Er is veel gebeurd in de laatste decennia. Het binnenland werd geteisterd door gewelddadige conflicten tussen paramilitairen, guerrilla's en het regeringsleger en de even gewelddadige gevolgen van drugshandel. Deze zaken hebben een desastreus effect op de economische situatie en een sterke weerslag op het leven van de lokale bevolking. Veel mensen hebben het geweld aan den lijve ondervonden, en er bestaat nog veel angst en onderling wantrouwen. Boeren die onder druk van rijke handelaren coca zijn gaan verbouwen, verloren hun grond toen de velden door regeringsvliegtuigen werden vergiftigd. Toch spreekt er ook hoop uit de verhalen, als mensen vertellen over de manieren waarop ze in samenspraak met elkaar proberen de angst en de argwaan achter zich te laten en samen te bouwen aan een veilige toekomst voor hun kinderen.