Opposites
Als aan de vijf vriendinnen Mayra, Precious, Hanna, Esmee en Aya gevraagd wordt wat de betekenis van een tegenpool is, weten ze dat prima: iemand die het tegenovergestelde van henzelf is. De meiden uit Amsterdam-Noord sommen op welk type het minst op hen lijkt. Bijvoorbeeld iemand die in een dorp woont, of superverwend is; een luie racist, of iemand die groente lust en goed kan koken. De 11-jarige Mayra vermoedt dat haar persoonlijke tegenpool een crimineel is zonder familiecontact en met een hekel aan hamsters. Het volgende moment staat ze met de cameraploeg op de stoep bij Silas, een ex-gedetineerde. Schuchter stapt ze zijn huis binnen. Blijven Mayra’s vooroordelen overeind? Als hij haar zijn levensverhaal vertelt, blijkt dat Silas niet zomaar het slechte pad op is gegaan. In tegenstelling tot Mayra heeft hij nooit niemand gehad om op terug te vallen. Mayra ziet in dat Silas weliswaar haar tegenpool is, maar óók dat hij lief is tegen zijn eigen huisdier – een slang – en dat hij hartstikke goed kan tekenen en lekker ijs serveert. Middels dit filmische experiment ontdekken Mayra en haar vriendinnen dat je van iemand die totaal anders is dan jij toch kunt leren.