Life in Fresh Air
Vorig jaar programmeerde IDFA de Kroatische film WHO WANTS TO BE A PRESIDENT, over de laatste verkiezingscampagne van Franjo Tudjman en zijn tegenstanders. Ook dit jaar wordt er een film over verkiezingen in Kroatië vertoond, maar nu over het dorp Djulovac in West-Slavonië. Het is een erg klein plaatsje, maar heeft vele politieke partijen. Bovenaan de agenda van iedere politicus staat het verkrijgen van de stemmen van de nieuwe dorpsbewoners. Het zijn Kroaten die, toen ze hier kwamen vanuit Kosovo, de huizen betrokken van de Serviërs die aan het begin van de oorlog vertrokken zijn. Tegelijkertijd zitten de politici ook te azen op de stemmen van de Serviërs die zijn teruggekomen en hun huizen terugwillen. Met gevoel voor humor en enkele sterke cinéma vérité-sequenties onderzoekt de film het gemoed van de dorpelingen in een periode dat menselijke waarden als oprechtheid en fatsoen hun betekenis dreigen te verliezen. Zullen de wonden van de oorlog nog dieper worden of bestaat er een kans op saamhorigheid in vrede? De film pretendeert geen antwoorden te geven; hij werpt alleen vragen op die cruciaal zijn voor heel voormalig Joegoslavië. De camera van Silvestar Kolbas legt op prachtige wijze de verborgen maar veelbetekenende momenten vast waarop twijfel, tweestrijd en menselijke kwaadaardigheid het dorp in hun ban hebben. De stijl van regisseur Danko Volaric suggereert een vriendelijke ironie, die doet denken aan grote Tsjechische films.