Zeki Müren Hotline
De Turkse variétéartiest Zeki Müren (1931-1996) was wereldberoemd in eigen land. Hij begon zijn carrière als keurige zanger op de radio, om tenslotte uit te groeien tot flamboyant nachtclubidool. Hij kleedde zich vaak vrouwelijk, met veel make-up en juwelen, en hoewel hij zich daar niet eenduidig over uitsprak, was zijn homoseksualiteit een publiek geheim. De getalenteerde zanger wist een breed publiek aan zich te binden, en staat daarmee symbool voor Turkse eenheid. Na zijn plotselinge dood – een hartaanval tijdens een televisie-optreden – kreeg hij dan ook een staatsbegrafenis. Hoe zeer Müren het leven van verschillende mensen beïnvloedde, blijkt uit deze interactieve telefonische ‘hotline,’ waar al meer dan 800 mensen naartoe belden met een boodschap aan de overleden zanger. De één zoekt steun na de bomaanslagen in Istanboel, de ander bedankt voor zijn inspirerende teksten. In de soms ontroerende, dan weer onbedoeld geestige hartenkreten – “ik vroeg me af waarom je zulke verschillende outfits droeg. Ik kom er niet uit, dus bel me even terug” – klinkt een verlangen door naar het vroegere, veilige Turkije.