Transactions
Veel inwoners van het noodlijdende Zimbabwe hebben hun heil elders gezocht, maar sturen flink wat geld naar huis: in 2021 een totaalbedrag van ruim een miljard dollar. Een van hen is Frank, die is uitgeweken naar Kaapstad. Zijn broer Miles woont in Londen, zus Portia in de Engelse stad Luton. Zijn andere zus woont nog in Zimbabwe, maar moeder MaMlilo ziet haar het liefst ook emigreren.
Via de familieapp en gezellige groepsvideogesprekken overleggen ze over de financiële steun. Samen onderhouden ze ook allerlei neven en nichten, wat een cocktail van schuldgevoelens, ergernis en wanhoop oplevert. Want natuurlijk wil je niets liever dan helpen, liefde geven en verantwoordelijkheid nemen, maar begrijpen de achterblijvers wel dat het leven buiten Zimbabwe ook geld kost?