Shadow Play - Indonesia's Years of Living Dangerously
De geschiedenis van Indonesië kent veel gebeurtenissen waarvan de ware toedracht nooit openbaar is geworden. Een daarvan is de moord op zes generaals, op 30 september 1965. Dit schokkende incident vormde de aanleiding tot een ongekende klopjacht op communisten in Indonesië, waarbij meer dan een half miljoen - sommigen spreken zelfs van meerdere miljoenen - mensen werden omgebracht. Minstens zoveel mensen belandden zonder enige vorm van rechtspraak in de gevangenis. Uiteindelijk leidden de acties tot een politieke omwenteling, waarbij generaal Soeharto de populaire president Soekarno opvolgde. In deze documentaire worden bewijzen op tafel gelegd voor de theorie dat de zogenaamde coup en de haatcampagne tegen de communisten met wapens, advies en kennis werden gesteund door de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië, en ook de Nederlandse regering zou ervan geweten hebben. Regisseur Chris Hilton laat ook vele mensen aan het woord die voor het eerst durven te spreken over de gebeurtenissen van 1965-66, en die op de een of andere manier slachtoffer zijn geworden van de destijds heersende paranoia en de zucht naar macht. Daarnaast toont de documentaire gedeelten uit het populaire epos ‘Ramayana’, over de strijd tussen twee apen-generaals, uitgevoerd met wajangpoppen - het ‘schaduwspel’ uit de titel. Want net als in het wajangspel blijft in Indonesië vaak verborgen wie er aan de touwtjes trekt.