Kookaburra Love
Hoe Sophie en David eruit zien, weten we niet. En ook zij komen elkaar niet onder ogen – tenminste, niet tijdens de gesprekken die wij als toeschouwer te zien krijgen. Via een reeks Whatsapp-berichten wordt de liefdesgeschiedenis tussen deze “muis” en “boef” ontvouwd, het pingpongspel vanaf de prille digitale liefkozingen tot de eerste kleine ergernissen en spanningen, die ten slotte leiden tot de breuk. Een voice-over leest op zakelijke toon de intieme berichtjes van afwisselend David en Sophie op, terwijl in beeld indringende en schokkende fragmenten uit nieuwsuitzendingen worden getoond, of pijnlijk traag gefilmde detailopnames. Soms gaat het om bekende rellen die door dezelfde pijlsnelle Whatsapp- of Facebook-communicatie uit de hand liepen, zoals een massale vechtpartij op het strand van Hoek van Holland. Toch is deze poëtische, experimentele weergave van een aflopende relatie zeker geen aanklacht tegen nieuwe media; de hoofdrolspelers hebben naast hun Whatsapp-communicatie wel degelijk persoonlijk contact. Het is de pregnante stilte van een onbeantwoord bericht, de plotselinge snelheid van de reacties bij opflakkerende verliefdheid of juist een toenemende vaagheid in de boodschappen die een prikkelende en angstig herkenbare lading geven aan deze moderne vorm van briefwisseling tussen twee geliefden. De zogenaamde vluchtigheid van de berichten doet niets af aan de intensiteit ervan.