The Poot
Het weven van tapijten is één van de oudste ambachten in de Perzische wereld. Maar zoals met zo veel tradities gebeurt, ligt het handwerk vandaag de dag onder vuur. Veel tapijten die in Europa op de markt komen zijn machinaal vervaardigd, in China of India, en het handwerk wordt minder aantrekkelijk omdat in andere beroepen meer geld kan worden verdiend. De Iraanse documentaire laat zien hoe op sommige plekken nog altijd tapijt wordt geweven met de hand. Het productieproces wordt van begin tot eind in kaart gebracht, zonder uitleg of commentaar, in registrerende beelden die eenzelfde oogstrelende magie hebben als die het Perzische tapijt aankleeft. Van het vermalen van planten tot poeder in tientallen verschillende kleuren en het in de rivier uitwassen van de gebleekte wolbalen, tot het verfijnde, vingervlugge handweven en het met een scherp mes gladstrijken van het eindproduct. En dat alles in diep gesatureerde kleuren, onder het rode ochtendlicht van de rijzende zon en met een haarscherp oog voor detail. Zo brengt de documentaire een liefdevol, romantisch eerbetoon aan een eeuwenoude handwerktraditie, die stukje bij beetje aan belang inboet.