Met veel zeldzaam vertoond archiefmateriaal schetst de opkomst en ondergang van The Doors, de band die in zijn korte bestaan een gezicht gaf aan een tijdperk. Met een zanger die nog nooit had gezongen, een gitarist die nog maar zes maanden speelde en een songwriter waarvan het eerste nummer dat hij ooit schreef meteen naar nummer 1 in de hitlijsten schoot, was een instant legende geschapen. Het nummer was 'Light My Fire' van Robby Krieger. De zanger was halfgod Jim Morrison, de charismatische voorman van de band die op zijn zevenentwintigste stierf in een badkuip in Parijs. De documentaire, met commentaar van Johnny Depp, bevat veel beelden van een dronken en trippende Morrison die er een gewoonte van maakte zo in de studio en op het podium te verschijnen, tot grote ergernis van de andere bandleden. De meeste beelden werden gemaakt door Paul Ferrara, een vriend van Morrison van de UCLA Film School. Daarmee afgewisseld schetsen nieuwsbeelden het tijdperk waarin de band optrad: de oorlog in Vietnam, Woodstock, de studentenprotesten. Ondanks hun korte bestaan (van 1965 tot 1971) worden er van The Doors nog elk jaar meer dan een miljoen cd's verkocht.