Clown in' Kabul
Grauw is de kleur van het leven in het dorre, arme Afghanistan en dus zijn de kleurige ballonnen aan de ramen van het witte busje des te opvallender. De ballonnen brengen een boodschap van vrolijkheid en vrede aan het door oorlog geteisterde land. Dat is de missie van de 21 man sterke, internationale groep ‘clown-dokters’ die begin 2002 een vijf weken durende reis door Afghanistan maakten. De clowns – afkomstig uit onder meer Australië, Amerika, Nederland, Japan en Italië – bezochten diverse ziekenhuizen, scholen, vluchtelingenkampen en weeshuizen. De groep stond onder leiding van de Amerikaanse dokter Hunter ‘Patch’ Adams, de uitvinder van de ‘rode neuzendiplomatie’ die als motto heeft ‘een lach geneest ook’. De documentaire CLOWN IN’ KABUL volgt de clowns op hun rondreis en toont wat hun grappen en grollen teweeg brengen bij kinderen en volwassenen. De camera registreert met veel gevoel voor drama de contrasten tussen ziek en gezond, clown en Afghaan. De ronduit schokkende beelden van een ontroostbaar, verbrand meisje blijven langer bij dan het gegrinnik van de (gezonde) volwassenen die tijd hadden voor het straattheater. Datzelfde geldt voor het kapot geschoten gezichtje van een baby’tje waarop ondanks de inspanningen van de clowns geen lachje wil verschijnen. De vader is gelukkig wel tot lachen te verleiden.