Pomesjal charakter
Hoofdpersoon in deze POMESJAL CHARAKTER is Mels Yeleusizov, voormalig vice-directeur van het Kazach Watervoorzieningsinstituut. Momenteel is hij als gevolg van zijn hardnekkige strijd tegen de bureaucratie werkeloos en uit de Partij gezet. Hij probeert een grote ecologische ramp met het Sor-Burlakmeer te voorkomen. Dit meer bevat een gigantische afvalberg. Miljoenen kubieke meters vervuild water zonder dammen of peil-regelaars kunnen op elk moment Alma-Ata overspoelen. Enkele dijkdoorbraken hebben al slachtoffers geëist. Maar de bureaucraten staan uiterst onverschillig tegenover deze situatie en laten na er iets aan te veranderen. Ze hebben het te druk met het tegenhouden van al te nieuwsgierige rustverstoorders. Mels Yeleusizov staat echter zijn mannetje als de situatie daarom vraagt.