Katsuo-bushi
“Er is geen ruimte voor onzorgvuldigheid.” Aldus de bejaarde man die al vanaf zijn vijftiende jaar toegewijd werkt aan het prepareren van een onmisbaar ingrediënt in de Japanse keuken: katsuo-bushi. De moderne Japanse voedselindustrie, die volledig draait om het zo goedkoop en snel mogelijk produceren, vormt een groot contrast met de traditionele werkplaats die centraal staat in deze observerende documentaire. Niet alleen de kleine groep ambachtslieden in het fabriekje is op leeftijd; de tijd heeft ook zijn sporen nagelaten in de apparaten. Ze rammelen en zijn roestig – maar alles werkt. In rustige stijl wordt de tijdrovende en technisch ingewikkelde preparatie van de bonito getoond. Van het snijden van de vis in bepaalde vormen en het afslijpen van de buik tot en met het dagenlang durende rookproces in speciale machines en het drogen in de zon. Ook andere schakels in de Japanse handel in katsuo-bushi, zoals een visveiling en een tweesterrenrestaurant worden in beeld gebracht, maar de filmmaker verliest het werkplaatsje nooit lang uit het oog. In die kleine en overzichtelijke wereld werken de oude vakmensen in volle concentratie verder, terwijl ze zich ondertussen niet blind tonen voor de economische belangen en de leeggeviste zee die hun nabije toekomst onzeker maken.