Grandma's Hairpin
Na de Chinese burgeroorlog namen de communisten de macht over in China en moest de verslagen Nationalistische Regering, geleid door Tsjang Kai-shek, zich met 600.000 soldaten terugtrekken op Taiwan. Veel gezinnen werden hierdoor gescheiden. Sommige mensen keerden pas na veertig jaar terug naar het vasteland. De filmmaakster concentreert zich op de tragedie binnen haar eigen familie. We zien haar vader en moeder de maaltijd bereiden, zingen en bidden en terugdenken aan het verdriet uit het verleden. Het geheel ziet er uit als een onschuldig en luchtig gezinsfilmpje dat voor de lol en de toekomstige kleinkinderen is gemaakt. Maar langzaam maar zeker wordt het deerniswekkende verhaal onthuld van deze mensen, die plotseling afgesneden werden van hun familie, in het openbaar verstoten en gedwongen om tientallen jaren lang zwaar werk te verrichten. Via interviews, maar ook met gebruikmaking van amateurfilmpjes en een rustige commentaarstem onderneemt de regisseuse een persoonlijke maar tevens universele reis naar het verleden.