Moldovan Miracle
Totdat de Noorse optometrist Hans Bjørn Bakketeig in 2001 Moldavië bezocht, was het gebruikelijk om visueel gehandicapte kinderen weg te stoppen en aan hun lot over te laten. Hij ging er wonen – hij verblijft nog steeds in een hotelkamer – en heeft sindsdien meer dan 10.000 mensen behandeld. De camera volgt Hans Bjørn en zijn onverwoestbare assistent Tatjana tijdens spreekuren en op tochten naar het platteland, waar mensen vaak te arm zijn om brillen te kopen. Die kosten worden dan via sponsors van de Noorse organisatie Hjelp Moldova (Help Moldavië) vergoed. Tegelijk strijdt het duo voor uitbreiding van de kliniek. Maar politiek gezien verkeert het land in chaos: in 2015, het jaar waarin Stian Indrevoll het materiaal voor deze documentaire verzamelt, valt de Moldavische regering vier keer, voornamelijk vanwege corruptie en incompetentie. Ook al raakt zijn geduld op, Bakketeig blijft contact leggen met steeds weer nieuwe politici. Want niemand anders zal het doen: hij is nog altijd de enige optometrist in het land.