Tigrero - A Film That Was Never Made
In 1954 bezocht de Amerikaanse regisseur Sam Fuller Brazilië met als doel het vinden van geschikte locaties voor een avonturenfilm. De hoofdrollen zouden worden gespeeld door John Wayne, Ava Gardner en Tyrone Power. De film zou gaan over de ontsnapping van twee geliefden (Gardner en Power) uit het oerwoud. De hulp van 'tigrero' (jaguar-jager) John Wayne konden zij daarbij goed gebruiken. Fuller vond uitstekende filmlocaties in het territorium van de Karajá indianen, volgens Fuller "de meest vredelievende en fatsoenlijke mensen die hij ooit ontmoette." Voor privé-gebruik maakte hij documentaire opnamen van de indianen. Terug in Amerika weigerden de verzekeringsmaatschappijen de filmsterren te verzekeren, omdat zij de voorgenomen produktie als te riskant beoordeelden. Het project werd vervolgens afgeblazen. Veertig jaar later keert regisseur Mika Kaurismäki met Sam Fuller en Jim Jarmusch, die de oude man interviewt, terug naar de Karajá indianen. Hoe ziet het leven van de indianen er nu uit? In de film zijn ook fragmenten opgenomen van de documentaire opnamen die Fuller in 1954 maakte.