Once Upon a Time in Shanghai
Welkom in Shanghai. Nee, niet de Chinese megapolis vol neon en nouveau riche, maar precies het tegenovergestelde: een gelijknamige sloppenwijk in de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe. In de verte torenen met oliegeld gebouwde wolkenkrabbers boven de stad uit, maar hier staan de verwaarloosde huizen hutjemutje rond een enkel treinspoor. De wijk staat op de slooplijst, en zo heel af en toe wordt een kind slachtoffer van de voorbij sukkelende goederentreinen.
Wanneer de Duitse regisseur Veit Helmer naar Shanghai komt om er een speelfilm te maken, lopen de gemoederen al snel hoog op. De lokale bevolking is bang dat hij hen te kakken wil zetten. De jonge Azerbeidzjaanse filmmaker Leyli Gafarova weet wel het vertrouwen van de bewoners te winnen en filmt in de marges van de speelfilmproductie een speels en springerig portret van Shanghai. Vermomd als making-of presenteert ze intieme flarden van het leven in de wijk, zolang die er nog staat.