Handsworth Songs
In september 1985 braken op verschillende plaatsen in Engeland rellen uit – en niet voor het eerst. Bij de gevechten met de politie, de plundering en de brandstichting speelden raciale spanningen een grote rol. Handsworth Songs toont de gebeurtenissen en de nasleep, in de Birminghamse wijk Handsworth en in Londen, op een andere manier dan de mainstream media. Het plaatst de rellen in een breder perspectief, zonder een definitief oordeel te vellen.
Sociale betrokkenheid en drang tot experimenteren kenmerken dit associatieve mozaïek waarin rauwe straatbeelden, beelden van de herdenking van de slachtoffers en verklaringen van getuigen en betrokkenen worden gecontrasteerd met foto’s en journaalbeelden uit een hoopvollere tijd: de jaren dat immigranten uit het Caraïbisch gebied per schip arriveerden en blank en zwart zich mengden op de dansvloer. Dit levert momenten van reflectie, ondersteund door poëtische teksten en een afwisselend verleidelijke en vervreemdende soundtrack.
John Akomfrah maakte dit veelbekroonde regiedebuut als lid van het Black Audio Film Collective in opdracht van Channel 4 voor de serie Britain: The Lie of the Land.