Crips Strapped 'n Strong
In het leven van de Crips, een Haagse gang bestaande uit Antillianen en Surinamers, spelen hiphop en broederschap, maar ook bankovervallen en drugshandel een grote rol. In de Crips-scene bel je nimmer politie, maar handel je je eigen zaken af. Veel Crips pakten zo al vroeg de kogel. Keylow, ooit actief als breakdancer, ontwikkelde zich tot een grote speler binnen de bende. Hij leidt de kijker rond in zijn gewelddadige wereld. Die wordt bevolkt door onder andere de ondergedoken Santos, die naar Suriname wil om weer 'iemand' te worden en Main C, die, vers uit de gevangenis, uit de scene wil stappen om een verantwoordelijke vader te worden. Hun levensverhalen worden afgewisseld met beelden uit da hood, waar iedereen blauwe kleding draagt -- net als hun broeders uit Los Angeles. Gavan en Van der Valk, die eerder documentaires en reportages aan onder meer de BBC en Nova leverden, baseerden de film op het boek Crips.nl, van hiphopjournalist Saul van Stapele. Ze wisten dicht bij de gangleden te komen, die zich duidelijk op hun gemak voelen voor de camera en bij het beantwoorden van vragen. De stijlvol gefilmde portretten geven een inkijkje in een heftige Nederlandse scene, maar ook in de werking van het criminele brein.