Act of Faith
In de islamitische geschiedenis wordt de herenliefde al eeuwenlang bedreven. Homoseksualiteit was iets dat je deed maar niet beleed. Tegelijkertijd is de koran allesbehalve multi-interpretabel over homoseksualiteit. ‘Het is verboden om lust te praktiseren met een man.’ Imam Iftekhar is één van de drie mannen die in deze korte, traditioneel vormgegeven documentaire die hun – al dan niet moeizaam gevormde – standpunt over homoseksualiteit en de islam verwoorden. Maar al vertegenwoordigt Iftekhar de gevestigde inzichten, toch vindt hij dat het tijd wordt om de interpretatie van de koran te herzien, in het licht van wat er in de 21e eeuw gebeurt en normaal wordt gevonden. Kyriell, homoseksueel en oudste zoon van een imam, worstelde lang met zijn liefde voor de islam en die voor mannen. ‘Eerst dacht ik, als deze religie me niet wil, wil ik deze religie niet.’ Maar jaren van zielenvorsen brachten hem toch weer tot het geloof. Arslan, daarentegen, heeft de religie rigoreus overboord gezet. ‘Als je gelooft in de islam, moet je als een goede moslim leven. Dan moet je je gevoel opgeven. Als je in de hel wilt branden zoals ik dan is het goodbye god.’