One Step Ahead
Portret van de onconventionele Griekse wijnproducent Yiannis Boutaris in de race om het burgemeesterschap van Thessaloniki. De camera volgt de 68-jarige Boutaris tijdens de campagne in 2010, waarin de bevlogen ondernemer zich toont als vastberaden politicus die zich oprecht druk maakt en niet geheimzinnig doet over zijn privéleven. We zien hem in zijn huis rondscharrelen, yogaoefeningen doen en bezoeken afleggen aan buurtcentra. De progressieve Boutaris strijdt tegen het traditionele establishment terwijl het land steeds dieper wegzinkt in de financiële crisis; op zijn pols prijkt de tatoeage van een hagedis die hem eraan herinnert dat verandering altijd mogelijk is. Boutaris wil van Thessaloniki weer een bloeiende, aantrekkelijke havenstad maken en zet duurzaamheid en ecologie hoog op de agenda. Begeleid door filmpjes uit het familiearchief vertelt hij over zijn achtergrond en privéleven, zoals het overlijden van zijn echtgenote. De film werkt toe naar de dag van de verkiezingen, waar de onvermoeibare Boutaris zich terugvindt in een nek-aan-nekrace.