Cambridge
Het Bulgaarse dorp Dolni Tsibar staat wel bekend als "Roma Cambridge". Die bijnaam dankt het dorp aan het feit dat de bevolking, die voornamelijk uit Roma bestaat, een relatief hoog opleidingsniveau heeft. De film volgt een schooljaar lang de plaatselijke basisschool, waar gedreven leraren met beperkte middelen proberen de kinderen zo goed mogelijk te onderwijzen. In een kalme, observerende stijl zonder sturende voice-over laat filmmaker Eldora Traykova de kijker kennismaken met het dorp en zijn inwoners. De leraren, kinderen, ouders en dorpsgenoten vertellen over hun dagelijkse leven, hun achtergronden en hun dromen. Gaandeweg wordt duidelijk dat de school op zich niet veel verschilt van andere, maar dat de omstandigheden wel bijzonder zijn. De Roma worden nog altijd als tweederangs burgers behandeld en hebben dagelijks met discriminatie te maken. Veel kinderen missen hun ouders, die in het buitenland werken. Er is veel armoede. Intussen moeten de kinderen, willen ze kans maken op een betere toekomst, extra goed presteren. Zo is een vader kwaad op zijn tweeling, omdat beiden weliswaar veel, maar niet uitsluitend achten, negens en tienen op hun eindrapport hebben, wat volgens hem het doel – een universitaire opleiding – in gevaar brengt. Als straf moeten ze in de zomervakantie voor een geit zorgen.