Joseph Roth's Grosse-Welt-Bioskop-Theater
Kriskras door Europa zwierf de Oostenrijkse schrijver en journalist Joseph Roth (1894-1939). Evenveel landen en plaatsen bezocht Hans Keller voor zijn film over leven en werk van deze man die alleen in hotelkamers kon wonen. Roth kon nergens aarden, maar was overal thuis. Hij was een scherp waarnemer: dankzij zijn honderden reportages voor verschillende kranten verwierf hij faam als de chroniqueur van het interbellum. In kleine gebeurtenissen zag hij de grote dreiging van de jaren twintig en dertig weerspiegeld. Keller smeedt een prachtige synthese van het Europa zoals Roth dat heeft gekend en het huidige Europa. In de liefdevolle blik voor de lokaties uit zich de continuïteit van verleden en heden. Tussendoor verbeelden tableaux in een nagebouwd 'Bioskoptheater' scènes uit het leven van de schrijver. Tenslotte komt een door Hollywood geweigerd filmscenario van Roth alsnog tot leven.