Underworld: a Virtual Experience of the London Sewers
Onder London ligt een uitgestrekt netwerk van riolen – honderden kilometers sierlijke bakstenen tunnels. Hoewel weinig mensen ooit de gelegenheid krijgen ze te zien, zijn ze nog altijd in gebruik. Underworld onthult deze ondergrondse wereld in een interactieve documentaire die virtual reality combineert met journalistiek en een game met een audio podcasts. Vanaf het moment waarop de VR-headset je in het donker onderdompelt, is je Daydream-controller je reddingslijn, je zaklamp en je gids. Geleid door de stem van stadsverkenner Bradley Garrett begeef je je over de Fleet, een van Londens ‘verdwenen’ vaarwegen, en waad je door het ‘bloedriool’ onder Smithfield Market om uit te komen bij de zeesluizen van de Theems. Onderweg leer je alles over gevaren van urban exploring – als het regent kan het riool snel tot aan het plafond vollopen, en als je zaklantaarn het begeeft zal je de uitgang nooit meer vinden. Historicus Richard Barnett legt uit wat de bouw van het riool – ‘The Great Stink’ – indertijd noodzakelijk maakte en Will Self vertelt over de mythische allure van de onderwereld als dodenrijk.
Dit project kan worden bekeken via de Google Cardboard of Daydream, via de Guardian VR-app. Of als interactive website.